Najczęstsze pytania klientów

Można to zrobić przez Internet. Wystarczy kliknąć na www.firma.gov.pl System CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) działa już poprawnie i trzeba tylko dokładnie wypełnić wniosek CEIDG-1.

Największy problem stanowi ta sekcja:

zakładanie firmy

To jest decyzja, która wpłynie na wysokość płaconych podatków. Warto więc się spokojnie nad tym zastanowić. W naszym biurze osoby rozpoczynające działalność gospodarczą mogą skonsultować się z doradcą podatkowym, który wskaże optymalny sposób płacenia najniższych podatków, w zależności od rodzaju działalności i sytuacji życiowej. Wystarczy się z nami skontaktować i umówić na bezpłatną wizytę.

"Wiele osób popełniło zasadniczy błąd - mając wizję swojej firmy, świetny biznesplan - nie zapytało zwykłej księgowej, jak to widzi w praktyce według przepisów podatkowych. Jeśli ktoś świadomie podejmuje ryzyko własnego biznesu, angażując życiowe oszczędności, najpierw niech poszuka fachowca od podatków wśród rodziny i swoich znajomych i z nim najpierw szczerze porozmawia. Zaufanie to podstawa. Wszystko jest trudne, nim zacznie być proste. Jeśli nie znajdziemy takiej zaufanej osoby w osobistym kręgu, trzeba poszukać profesjonalnej porady."

Terminy oddawania dokumentów do urzędów znajdują się w zakładce Kalendarz podatkowy 2019.

Najkorzystniejszą formą sfinansowania zakupu luksusowego samochodu osobowego o wartości przekraczającej znacznie 20.000 Euro jest leasing operacyjny. Można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu wszystkie opłaty leasingowe oraz VAT niepodlegający odliczeniu. Dodatkowo nie trzeba prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu.

Kwota wolna od podatku to poziom dochodów, przy uzyskaniu których nie jesteśmy zobligowaniu do uiszczenia na rzecz państwa podatku dochodowego.

Kwota wolna jest od opodatkowania jeśli nie przekracza określonego minimum w skali roku.

Kwota zwolniona z opodatkowania w 2014/2015 wynosi 3091 zł

Nasz 1% podatku może być przekazany na rzecz organizacji pożytku publicznego. Podatnik samodzielnie wybiera, na czyją rzecz zostanie przekazana kwota z jego zeznania rocznego. Przekazując 1% z własnego PIT, nie tracimy ani złotówki - jest to część kwoty, którą i tak musielibyśmy przekazać na rzecz Skarbu Państwa.

Deklaracja podatkowa zawiera dwa pola, które są niezbędne do przekazania 1% naszego rocznego podatku. Musimy uzupełnić jedynie:

  • numer KRS organizacji
  • przekazywaną kwotę, która nie może przekroczyć 1%
Przez internet
  1. Na stronie www.firma.gov.pl można wypełnić wniosek o zawieszenie działalności na trzy sposoby – przy użyciu kwalifikowanego bezpiecznego e-podpisu, profilu zaufanego ePUAP albo anonimowo (bez któregoś z tych podpisów). Na początku trzeba jednak założyć specjalne elektroniczne konto.
  2. Oprócz samego wniosku wypełnia się także oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.
  3. Po wypełnieniu wniosku jest on automatycznie weryfikowany. Dzień wypełnienia formularza i jego przesłania uważa się za datę złożenia wniosku.
  4. W przypadku anonimowego złożenia wniosku (bez e-podpisu albo bez zaufanego profilu ePUAP) trzeba w terminie 7 dni udać się do urzędu miasta/gminy, w którym urzędnik w systemie komputerowym odnajdzie nasz wniosek i zweryfikuje naszą tożsamość. Wtedy datą złożenia wniosku jest dzień osobistego podpisania dokumentu.
W urzędzie miasta/gminy
  1. Nie ma obowiązku załatwiania formalności w miejscu siedziby naszej firmy, możemy udać się do dowolnego urzędu miasta/gminy. Organem prowadzącym ewidencję jest obecnie minister gospodarki, a miasta/gminy są tylko jego agendami obsługującymi przedsiębiorców.
  2. Wypełniamy urzędowy formularz (CEIDG-1), którego papierową wersję otrzymamy w urzędzie albo możemy sobie ją wydrukować ze strony internetowej www.firma.gov.pl (dział „formularze i instrukcje”).
  3. Wniosek składamy w mieście/gminie, gdzie urzędnicy zweryfikują naszą tożsamość. Dzień wizyty jest jednocześnie dniem złożenia wniosku, z tym że można wskazać późniejszą datę zawieszenia działalności.

Od 1 lipca 2011 r. wszelkie czynności związane z zawieszaniem działalności gospodarczej są bezpłatne.


Moja Firma: 10 niezbędnych bezpłatnych programów

Przedstawiamy pakiet przydatnych programów, które są bezpłatne i można ich używać legalnie przy prowadzeniu firmy.

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się ze sporymi wydatkami. Zazwyczaj brakuje środków na zakup programów komputerowych, z których legalnie można korzystać w działalności. Może nawet nie mamy świadomości, że założenie firmy wiąże się z faktem utraty licencji na oprogramowanie, które już mamy zainstalowane na domowym komputerze, pobrane kiedyś za darmo w Internecie?

Wielu popularnych programów, jak np. Avast Free Antivirus, CCleaner nie można legalnie używać, wykorzystując domowy komputer do działalności gospodarczej. Informacje o tym fakcie zawarte są w licencji na dany program, którego uważną lekturę większość zwykłych użytkowników komputera pomija.

Być może widzieliście spot reklamowy Business Software Alliance. BSA to branżowa organizacja non-profit reprezentująca producentów oprogramowania i sprzętu komputerowego, powołana w celu podejmowania działań na rzecz bezpiecznego i zgodnego z prawem środowiska cyfrowego. Współpracując z Policją szuka użytkowników nielegalnego oprogramowania.

Jakie działania należy zatem podjąć, aby nasza z trudem założona firma była bezpieczna?

Przede wszystkim należy mieć zainstalowany oryginalny system operacyjny. Dla zwykłego użytkownika jedyny wybór to Windows, który niestety jest płatny. Obecnie najlepiej sprawdzi się Windows 7. Mając na komputerze Windows 7, można zainstalować poniższy bezpłatny pakiet niezbędnych programów, których licencje dopuszczają tzw. komercyjne wykorzystanie.

Mega Fakturka Lite (darmowa)

Prosty i intuicyjny program do wystawiania faktur. Po zakończeniu pracy wyświetlany jest mylący komunikat, że niektóre Urzędy Skarbowe mogą kwestionować używanie bezpłatnej wersji, sugerujący zakup. Nie jest to prawdą, gdyż Minister Finansów opublikował oficjalne stanowisko.

Programy dostępne w wersji darmowej nie są nieodpłatnym świadczeniem.

Libre Office

Oprócz wystawiania faktur, musimy również tworzyć dokumenty tekstowe – listy, pisma etc. oraz podstawowe arkusze kalkulacyjne. W tym celu wystarczy wykorzystać Libre Office. Polecam zainstalować jedynie moduł Writer i Calc. Podczas instalacji trzeba zaznaczyć opcję, że Libre Office ma zastąpić dokumenty pakietu Microsoft Office..

Comodo Internet Security

Trzeba zadbać o bezpieczeństwo komputera. Przy okazji surfowania po sieci możemy nieświadomie pobrać jakieś szkodliwe oprogramowanie. Potrzebny jest więc strażnik, który nas przed tym uchroni. Jedynym darmowym pakietem dla firmy jest Comodo. Zwykły użytkownik komputera może mieć problemy z jego konfiguracją, warto więc przeczytać fachowe porady.

FBackup

Polecam podwójną archiwizację: na swoim zewnętrznym dysku oraz dodatkowo w tzw. chmurze, czyli przestrzeni dyskowej zlokalizowanej na serwerach dostawców usługi. Trzeba jednak pamiętać, aby najbardziej istotne dane (np. loginy i hasła, numery kont bankowych, numery kart kredytowych, PIN-y itp.) archiwizować tylko na swoich dyskach fizycznych, stosując odpowiednie zabezpieczenia.

FBackup umożliwia archiwizowanie w chmurze - na Google Drive.

Mozilla Thunderbird

Poczta elektroniczna obecnie to standardowy sposób komunikacji, który zastąpił listy wysyłane przez Pocztę Polską. Przepisy podatkowe dopuszczają przesyłanie faktur w formacie pdf. Mozilla Thunderbird to tzw. klient poczty, który umożliwia gromadzenie całej naszej korespondencji. Zamiast logowania się do poczty przez stronę internetową można używać klienta poczty.

doPDF7

Każdy dokument tekstowy lub obraz można wydrukować. Potrzebna jest drukarka – urządzenie dołączone do komputera oraz papier. Zamiast drukowania można zapisać dokument w uniwersalnym formacie pdf, jako plik na komputerze, który można przesłać jako załącznik do listu mailowego. DoPDF7 instaluje się jako „wirtualna drukarka”, po instalacji pojawi się na liście Drukarki i Faxy.

PDF-Xchange Viewer

Aby zobaczyć plik pdf jako obraz wyświetlony na ekranie komputera potrzebny jest też odpowiedni program. Zazwyczaj domyślny jest Adobe Reader, bezpłatny do komercyjnego wykorzystania. PDF-Xchange Viewer jest szybszy.

FastStone Image Viewer

Czasem spotkamy też w załącznikach do wiadomości mailowych pliki w formacie jpg, bmp. Nadawca wykorzystał swoje urządzenie – skaner - w celu przekształcenia papierowego dokumentu na cyfrowy zapis. Np. otrzymał papierową fakturę. Zeskanował swoim urządzeniem i dołączył do wiadomości mailowej. Aby zobaczyć to co zrobił, musimy mieć program wyświetlający pliki graficzne.

HomeBank

Dopóki nasza firma nie osiągnie obrotów w wysokości 1.200.00 Euro rocznie, możemy wykorzystywać dobrodziejstwa podatkowej książki przychodów i rozchodów. To uproszczona metoda rozliczeń z fiskusem. Nie trzeba prowadzić szczegółowej ewidencji wszystkich wydatków i przychodów. Warto jednak wiedzieć, jak kształtuje się nasz domowy i firmowy budżet. Odpowiednie skonfigurowanie tego prostego programu pozwoli zachować kontrolę.

Eusing Cleaner

Trzeba też zadbać, aby nasz firmowy komputer był sprawny i szybki w działaniu. Niestety w miarę upływu czasu system operacyjny staje się coraz mniej wydajny, podobnie jak nasz ludzki organizm w miarę upływu lat... Regularne użycie narzędzi do sprzątania systemu, to jakby dbanie o jego zdrowie.